כנסו לקרוא את הכתבה החדשה במגזין TheMarker!
מר נתן סרנגה, יחד עם חלק מצוות המנהלים בקומטל ישראל מספרים על קידום החדשנות בחברה הישראלית ועל הערכים המלווים אותם בכל שלב בתהליך העבודה

לקישור לכתבה במגזין TheMarker לחץ כאן

שימור החדשנות בתעשייה הישראלית – YES WE CAN!
חברת קומטל ישראל מייצרת ומפתחת פתרונות למערכות ורכיבים אלקטרוניים. מר נתן סרנגה, יחד עם חלק מצוות המנהלים של החברה מספרים על קידום החדשנות בחברה הישראלית ועל הערכים המלווים אותם בכל שלב בתהליך העבודה

בשנים האחרונות נתפסה ישראל כמרכז חדשנות בינלאומי. הרוח היזמית, הכישורים הטכניים החזקים ותרבות העשייה פרצו לא מעט גבולות בעולם, כשישראל לקחה על עצמה כמשימה לאומית להרחיב את גבולות החדשנות, ולהוביל בטכנולוגיות העתיד, באמצעות השקעה בהון אנושי באקדמיה ובמחקר ופיתוח בתעשייה. החדשנות אפשרה לחברות בישראל להתמקם בעמדת זינוק מצוינת בזירת התחרות העסקית הגלובלית.
כיום, לפי דוח החדשנות 2020-2021, ישראל ממשיכה לשמור על הובלה עולמית במדד ההשקעות במו"פ כאחוז מהתמ"ג. עם זאת, היא נמצאת במגמת ירידה במדדי חדשנות גלובליים. דרך חשובה להגיב ולהסתגל לתחרות הגלובלית היא החדרת מוצרים חדשים לשוק. החשיבה החדשנית והאצת כניסה של טכנולוגיות חדשות מהותית מאוד להצלחת הארגון והתקדמותו. על מנת שהמאמצים היצירתיים וההשקעה יתקדמו משלב התאוריות לשלב הביצוע, נדרשים בעלי מקצוע שיצליחו להוביל פיתוח של מוצרים חדשים, ויספקו לארגון הזדמנויות ללמוד על נישות חדשות, ליצור יכולות מתקדמות ולפתח אסטרטגיות.

חדשנות כעמדת זינוק לתחרות עסקית
אחת הדוגמאות לחדשנות בקנה מידה גלובלי היא חברת קומטל ישראל פתרונות אלקטרוניקה בע"מ, הממוקמת בכפר סבא, וחוגגת בימים אלו 20 שנה של חדשנות בקצה הטכנולוגיה. מנכ"ל קומטל ישראל, מר נתן סרנגה, יחד עם חלק מצוות המנהלים של החברה מספרים על קידום החדשנות בחברה הישראלית ועל הערכים המלווים את הצלחתה של החברה.
"הוקמנו לפני 20 שנה על-ידי חברת האם שלנו, קומטל אלקטרוניקס העולמית (Comtel Electronics GmbH) שבסיסה במינכן, גרמניה, ומאז אנחנו מקפידים להתפתח כחברה גלובלית המספקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לשוק הישראלי. קומטל ישראל מובילה בפיתוח וייצור פתרונות למערכות ורכיבים אלקטרוניים. זרועותינו חולשות על תחומים רבים, שונים ומגוונים בתעשייה. אנחנו נמצאים ברצפת הפיתוח של כמעט כל תעשייה רלוונטית בארץ ובעולם, ולקוחותינו מגיעים ממגוון רחב של תחומים - חברות צבאיות, תעשיות ביטחוניות, היי-טק, חברות טלקום, דאטה-קום, עולם הרכב, סלולאר, אוטומציה ובקרה, חברות מדיקל, בקרת תאורה ועוד".
נתן מסביר: "ישראל היא מדינה יזמית מובילה בעולם עם מגוון עצום של טכנולוגיות ברמה הגבוהה ביותר, זאת למרות האתגרים הייחודיים שלנו - הצבאיים, הגיאוגרפיים, הפוליטיים, שדוחפים אותנו להיות יצירתיים יותר". המטרה של קומטל ישראל היא להנגיש לשוק הישראלי פתרונות מתקדמים.
רכיביה של קומטל ישראל נמצאים בכל מקום – החל ממערכות ביטחוניות להגנה על המרחב האווירי, מערכות התראה לרכבים, רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, מערכות ליטוש יהלומים, מערכות סלולאריות נישאות, רכיבים לחברות פודטק שמייצרות תחליפי בשר מהצומח, ממשקים לסמאטרפונים, מחשבי טיסה, רכיבים רפואיים לצילומי MRI או CT, כבישים חכמים, קופסאות חיבורים של חשמל ביתי, מפעלי התפלה, מערכות מחשוב טלקום מוקשחות ולא מוקשחות ועוד ועוד. "הפריסה הרחבה שלנו בשווקים שונים היא חלק מהאג'נדה שלנו" אומר נתן.

נתן סרנגה – מנכ"ל קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזןנתן סרנגה – מנכ"ל קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזן

חדשנות וחשיבה שוברת שגרה כחלק משיטה
שאלנו את סמנכ"לית השיווק של קומטל ישראל, יפית סרנגה, איך זה עובד בפועל? איך חברה בשוק הרכיבים האלקטרונים מצליחה לתרום לפיתוח התעשייה הישראלית?
"אחד הדברים החשובים לנו לאורך השנים הוא להביא את המוצרים הכי מתקדמים וכן לעבוד בשיטות עבודה חדשניות. זו פונקציה של חשיבה שוברת שגרה ברמה המוצרית, המכירתית והפרוייקטאלית. חדשנות דורשת גם השקעה משמעותית של החברה, אם זה בכוח אדם מיומן ומוביל בתחומו, עבור לטכנולוגיות ייצור מתקדמות וכן לשירות לקוח ברמה הגבוהה ביותר ללא פשרות. אנחנו קולטים לארגון אנשים אמיצים מספיק להוביל שינוי בתעשייה. קל למכור מחבר עם טכנולוגית בורג ישנה שכולם מכירים כבר 50 שנה, אבל להציע לשוק מחבר חדשני של WAGO, ממציאי טכנולוגית הקפיץ החדשנית, ולחנך את השוק שהטכנולוגיה הזו תחסוך לו זמן, כסף ומשאבים זו כבר עבודה קשה יותר. גם חברת האם שלנו Comtel Electronics הנה החברה הראשונה בעולם שיצאה עם טכנולוגית לוח אם (Backplane) שיכול לתמוך ביותר מ-100 ג'יגה. יש לנו פתרונות טכנולוגיים לא רק לשוק היי-טק, שם הרכיבים עדינים יותר, אלא גם למערכות קשוחות שעובדות בתנאים מאתגרים ביותר".
יפית מסבירה: "בכל ישיבה שלנו אנחנו דוחפים אנשים לזהות בהתלהבות טכנולוגיות חדשות ושווקים שאפשר להתפתח בהם. גם כל הנושא החם של ה-Internet of Things, הבקרה והאוטומציה, הם מוצרים קלאסיים שלנו - העולם שלנו דינמי והחכמה היא להיות עם היד על הדופק לגבי טכנולוגיות חדשות ולהביא אותן לישראל על מנת לפתח את השוק הישראלי".
כחלק מהיותה חברה גלובלית, מסביר נתן סרנגה, נמצאת קומטל ישראל כל הזמן עם יד על הדופק. "אנחנו תמיד אומרים שהלקוח יודע מה הוא צריך כרגע, אבל אנחנו יודעים מה הוא יצטרך בעתיד. חברה בסדר גודל שלנו נהנית מגב כלכלי ענק של חברת האם הגרמנית ויכולות רחבות היקף. יש שמונה שלוחות של קומטל בעולם שקושרות אותנו לרשת עולמית חזקה שחשופה לקצה הטכנולוגיות". נתן מוסיף: "זה חלק מהעוצמות שלנו, לדעת מה הלקוח באמת צריך, ה- Prospective Needs שלו, לא רק ה"כאן ועכשיו", אלא ראייה רחבה לטווח ארוך. הידע שיש לנו כחברה גלובלית גדול מכל ידע שיכול להיות לחברה לוקאלית. אנחנו לומדים מפרויקטים שמבוצעים לא רק בישראל אלא בעולם כולו, קוראים לזה "חדשנות פתוחה" - היכולת שלנו ללמוד מידע ולקבל משאבים שנמצאים מחוץ לחברה בישראל, ולכן אנו מסוגלים להביא לשוק הישראלי ידע, ניסיון וחדשנות יוצאת דופן".

יפית סרנגה, סמנכ"לית שיווק, קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזןיפית סרנגה, סמנכ"לית שיווק, קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזן

היכרות עמוקה עם השוק הישראלי וסטנדרט שירות אירופאי
"הספקים שלנו הם חלק ניכר מההצלחה שלנו" אומר קובי גנון, מנהל הפיתוח העסקי של קומטל ישראל. "אנחנו עובדים אתם בשקיפות מלאה כשותפים כבר 20 שנה ויש ביננו אמון ופתיחות מלאים. הם מכירים את הלקוחות הישראלים באופן אישי וזה תורם ליכולת שלנו בישראל לתת מענה טכני ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר. כאשר ללקוח יש בעיה טכנית מורכבת, אנחנו מעלים את המהנדסים הבכירים בשוק העולמי ונותנים פתרון מהיר ומקצועי".
"השוק הישראלי אינו שוק רגיל. בשונה מהשווקים בעולם, אין בו סבלנות - לא משנה כמה תגדיר זמני אספקה ללקוח, בסופו של יום אתה מקבל הזמנה המבוקשת לשילשום. התדר של השוק הישראלי הוא אחר, גם בזמנים, גם בתימחורים הצפופים – חברות אירופאיות לא תמיד מסכימות לעבוד בצורה כזו, "במילים אחרות", מפרט קובי גנון, "אנחנו חברה אירופאית עם קשיחות ישראלית. פרוייקט שבחו"ל ייקח שנה, אצלנו ייקח חודשיים".

קובי גנון – מנהל מכירות ופיתוח עסקי קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזןקובי גנון – מנהל מכירות ופיתוח עסקי קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזן

חסרונות העידן הדיגיטלי המודרני והצורך בקשר אישי
ערך השירותיות הוא אלמנט מרכזי בחזון של קומטל מסביר קובי גנון. "בעידן הדיגיטלי, אנשים נוטים להיכנס לחנות אינטרנטית מסוימת ולרכוש רכיב יקר יחסית, אבל כמהנדס אתה לא יודע מה תקבל בסוף. אמנם אותו מהנדס ישב מול אתר או חוברת רכיבים, ואפיין את הרכיב שהוא צריך – אבל אין איש מכירות שאפשר להיוועץ בו, אין תמיכה טכנית אישית, חסרה עין רחבה. בשל כך, המהנדסים המובילים בתעשייה המקומית נעזרים בנו רבות. אנחנו יודעים לספק עבורם את הטכנולוגיה הכי חדישה, שיתכן והם בכלל לא מודעים לקיומה".
לקומטל שלוש חטיבות עיקריות –חטיבת רכיבים הכוללת ייצוג חברות יצרניות רבות בתחום הרכיבים המכאניים והאלקטרוניים, חטיבת פתרונות לתחום האוטומציה והבקרה וחטיבת פרויקטים, בה קומטל הנה מפתחת ויצרנית של כל הפתרונות הנדרשים מ System house, ומתמחה בפיתוח, ייצור ואספקת מערכות embedded (מערכות משובצות מחשב) עם התמחות בטכנולוגיות ליבה מסוג Backplane (לוח אם).
נתן מסביר -"יש לנו יכולת פיתוח, ייצור והובלה טכנולוגית עצומה. אנחנו נמצאים בקצה הטכנולוגי בכל מה שקשור לעולם ההיי ספיד, לPower, ל-Signal integrity, וזו תוצאה ישירה של עבודה אישית וישירה עם מומחים ולא עם אתר אינטרנט בשלט רחוק. גם בעולם הצבאי - מהנדסים, מהשורה הראשונה עובדים לרוב לבד וצריכים להתייעץ עם עוד גופים מקצועיים, הם יכולים להביא המון ידע בתחום ההתמחות שלהם, אבל לא כל אחד מומחה בבאקפלנים, בסיסטם, בפתרון קולקטיבי - וכאן אנחנו נכנסים".

YES, WE CAN – מחויבות להצלחה
אחד הביטויים השגורים בפיהם של אנשי קומטל ישראל הוא YES WE CAN – ולו בגלל העקשנות בהתגברות על מכשולים. יוני יצהרי, מנהל התפעול של החברה, מסביר- "גם אם הלקוח סיפר לנו שהוא לא הצליח לעשות את זה במקום אחר, אנו נחפש פתרון יצירתי עד שנצליח במשימה שהלקוח נתן לנו. המסע הושלם רק עם הגעתו של המוצר ללקוח הסופי באופן תקין, אנחנו לא מפחדים לקחת סיכון, וגם אם לא הצלחנו בפעם הראשונה אנחנו נאתר את הבעיה, נלמד מזה וננסה שוב- התמדה היא שם המשחק".

יוני יצהרי, מנהל תפעול קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזןיוני יצהרי, מנהל תפעול קומטל ישראל. צילום: שלום רופאייזן

מחקרים הראו כי בתעשיות האלקטרוניקה, הרכב והתעופה האווירית דרושים עד 3000 רעיונות גולמיים כדי להניב מוצר חדש ומוצלח אחד בשוק (סטיבנס וברלי, 1997). כדי להוביל חדשנות בתעשייה הישראלית חברה צריכה לעודד מנהיגות טרנספורמטיבית, ליצור אקלים יציב התומך בחדשנות פורצת דרך, לעודד מחשבה יצירתית ופתרונות חדשים לאתגרי הלקוח יחד עם התמדה ושיתוף אנשי מפתח בתהליך. "אנחנו כל הזמן מגורים אינטלקטואלית ומעודדים את אנשי הצוות שלנו להתפתחות. היכולת של קומטל ישראל לענות על האתגרים הטכנולוגים מהווה מנוף להתפתחות התעשייה הישראלית, והסיפוק אדיר, מסכם נתן סרנגה -לראות את הרכיבים שלנו בטכנולוגיות החדשות ביותר בשוק הישראלי זו תחושת גאווה ואפילו ציונות".

בעלי יכולת פיתוח, ייצור והובלה טכנולוגית עצומהבעלי יכולת פיתוח, ייצור והובלה טכנולוגית עצומה